sunnuntai 15. toukokuuta 2016

Terapeutin valinta

Työpaikkamme psykologi ehdotti minulle traumaterapiaan menoa. Hän itse ei ollut erikoistunut traumaterapiaan. Psykologi kertoi minulle tärkeät faktat terapeutin valinnasta ja siitä, että terapeutin ja autettavan suhde perustuu luottamukseen ja vastavuoroisuuteen. Itselleni oli jo heti alusta alkaen itsestäänselvyys, että tarvitsin ammattiauttajan apua. Tarvitsin avaimet tunnelukkojeni käsittelyyn ja "ohjaajan" opastamaan ja auttamaan kivisellä tiellä kulkiessani. Tarvitsin terapeutin rohkaisua ja vähän "potkaisuakin" jatkaakseni elämääni ja toipuakseni parhaalla mahdollisella tavalla. Olin myös henkisesti valmis kohtaamaan itseni. Se tulisi olemaan vaikeinta toipumisessa. Ajattelin, että koska elämä oli kylvettänyt jo minut paskassa, niin seuraavaksi aioin kylpeä puhdistuksen lähteessä. 

Olen syvästi kiitollinen, että elämä antoi minulle parhaat "työkalut" selviytymiseen, parhaat ammattilaiset tukemaan hoipertelevaa matkaani. Ihmeitä tapahtui. Ihme oli myös se, että terapeutin ja terapiamuodon valinta oli minulle yllättävän helppoa. Silmänliiketerapia kiehtoi minua jollain vastustamattomalla tavalla. Ajattelin sen sopivan hyvin alitajunnalleni, koska ajattelin siinä olevan jotain samaa kuin unien näkemisessä. Unimaailmassa menemme toiseen todellisuuteen, kiehtovan salaperäistä. Uteliaisuuteni heräsi ja kuuntelin jälleen sydämeni ääntä. Sydämen ääni tarkoittaa minulle rauhallisen levollista varmuuden tunnetta. Sen vaan tietää, se on siinä. Sydämen ääni/vaisto on nykyisin tärkein tekijä tehdessäni päätöksiä. Luotan siihen täysin. Tälläkin hetkellä kuuntelen kun sydämeni ääni neuvoo minua ottamaan askeleen kohti suurinta unelmaani. Pitää uskaltaa sanoa toiveensa ääneen. Ihmeitä tapahtuu ja muut auttavat sinua matkallasi. Saat uusia matkakumppaneita. Ei lienee yllätys, että suurin unelmani liittyy raiskausaiheeseen. Ensimmäinen askel sitä kohti on jo otettu.

Silmänliiketerapia (Eye Movement Desensitization and Reprocessing, EMDR) on suhteellisen uusi hoitomuoto. Hoitomuodon kehittäjä, amerikkalainen Francine Shapiro, keksi sattumanvaraisesti menetelmän huomatessaan, että epämiellyttävien muistikuvien aiheuttama ahdistus väheni hänen samanaikaisesti liikuttaessaan silmiään nopeasti edestakaisin. Silmänliiketerapiassa terapeutti ohjaa potilasta tarkasti, turvallisuudentunteen säilyttäen, muistelemaan ahdistavaa tapahtumaa (desensitization = poisherkistäminen) sekä pohtimaan uudelleen itse tilannetta sekä siihen liittyviä fyysisiä ja psyykkisiä tuntemuksia ja ajatuksia (reprocessing = uudelleen työstäminen). Samanaikaisesti potilas liikuttaa silmiään edestakaisin esimerkiksi seuraamalla terapeutin kättä. 

Terapeutin löytämisessä minulla oli onnea. Kriteerinä valinnalleni oli tietenkin traumaterapeutin koulutus, EMDR- tekniikan käyttö ja se, että hän työskenteli myös nuorten parissa. Sitten vain valitsin listasta nimen ja soitin hänelle. Toisella kerralla tärppäsi. Minulle tuli vahva olo jo puhelimessa kuullessani Kirsin äänen. Sanoinkin hänelle jo silloin: "sinä olet minun terapeuttini". Vaistoni kertoi puheen ja äänen perusteella, että olimme heti ns. samalla aaltopituudella. Sain ensimmäisen ajan marraskuun loppupuolelle. Elämä hymyili minulle kaiken kauheuden keskellä.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti